ضیافت شام رسمی جشنواره ملی بهره وری

ضیافت شام رسمی جشنواره ملی بهره وری

در نهمین مسابقه ملی بهره‌وری در هتل آزادی مطرح شد
رشد بهره‌وری در ایران نامطلوب است

نهمین مسابقه ملی بهره‌وری ایران با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی، امروز برگزار شد. ضرب آهنگ کند رشد بهره‌وری از جمله مسائلی بود که در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت چراکه به عقیده حسن فروزان فرد، دبیرکمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری، درآمدها و هزینه های دولت به گونه‌ای در حال تغییر و تحول است که ظرف ۵ سال آینده دیگر امکان تجربه دوباره رشد منفی وجود دارد

نهمین مسابقه ملی بهره‌وری ایران ۲۴ دی ۹۶ با حضور اعضای هیات رئیسه و اعضای کمیسیون‌های اتاق بازگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران و همچنین مدیران ۳۰۰ بنگاه اقتصادی کشور برگزار شد.

این جشنواره با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی با قدردانی از  بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این رویداد که با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود، در قالب ۴۰ صنعت به بررسی بهره‌وری کسب‌وکارهای اقتصادی در ۲ هزار بنگاه اقتصادی (در دوره زمانی ۵ تا ۹ سال) می‌پردازد تا شرکت‌هایی که بیشترین بهره‌وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته‌اند، معرفی و با  لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره‌وری برجسته شوند..

این مسابقه ملی در ۵ رویداد «مسابقه ملی بهره‌وری»، «مسابقه ملی بهینه کاوی»، «مسابقه ملی تجربه‌های موفق»، «مسابقه بهترین محل برای کار» و «مسابقه برترین توان اجرا» برقرار می‌شود که در نهایت ، رقابت اصلی میان۳۶۰ شرکت برگزیده انجام شد.

بر پایه این گزارش، فرآیند داوری این مسابقه توسط ۷۵۰۰ داور متخصص صنایع مربوطه و به‌صورت آنلاین انجام شد که نتایج این آرا  پس از برگزاری نشست کمیته علمی در سالن اجتماعات هتل پارسیان آزادی تهران اعلام  شد.

بلندپروازی در  آینده جشنواره ملی بهره‌وری

بر اساس این اطلاع، فرشید شکر خدایی دبیر نهمین جشنواره ملی بهره‌وری در حاشیه این رویداد با اشاره به برگزاری ۹دوره این مسابقه ملی گفت:  اهمیت این رویداد ازاین‌جهت است که طی دهه‌های اخیر، شاخص‌های بهره‌وری هزاران شرکت را به رایگان محاسبه کرده‌ایم و در اختیار شرکت‌ها قرار دادیم تا  در عمل  هزار تجربه موفق کسب‌وکار مستند شود.

او با بیان قرار گیری این رویداد ملی در آستانه دهه دوم عمر خود افزود: در قالب جشنواره ملی بهره‌وری آمار «رضایت سنجی محل کار» ۲۷۰۰۰ شاغل را انجام داده‌ایم و ۶۸۰۰ داور فرهیخته را به صورت آنلاین با این رویداد ملی همراه کرده‌ایم که در نوع خود یک اتفاق مهم و ملی است.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی نیز تاکید کرد: برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را در سر داریم، که در این خصوص، برگزاری جشنواره بهره‌وری استان‌ها به صورت مستقل و راه انداری مسابقات جدید از جمله مسابقه ملی وارد کننده نمونه در دستور کار است و همچنین توسعه فعالیت‌ها در ثبت تجربیات موفق شرکت‌های دانش بنیان سرعت بیشتری خواهد یافت .

شکر خدایی همچنین خبر داد: در سالهای آینده سامانه داوری بازنگری اساسی خواهد شد و تعداد داوران به بالای ده هزار نفر خواهد رسید  تا در کنار راه اندازی انتشارات جشنواره و همکاری با پایگاه خبری رتبه آنلاین اطلاع رسانی در حوزه بهره‌وری ایران تغییرات محسوسی رخ دهد.

او درباره توسعه همکاری‌ها با انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی  هم توضیح داد: با ایجاد شبکه گسترده‌تر انجمن‌ها و تشکل‌ها و فدراسیون‌ها تلاش گسترده‌ای برای نقش آفرینی هر چه بیشتر تشکل‌ها در داوری‌ها و توسعه بهره‌وری رقم  خواهد خورد که نتایجش در سالهای آینده مشخص خواهد شد.

وی تشریح کرد: همچنین بخش ویژه‌ای برای دانشجویان مدیریت و صنایع و اقتصاد راه اندازی خواهد شد تا دسترسی راحت‌تری به شاخص‌های بهره‌وری شرکت‌ها جهت نوشتن مقالات و پایان نامه‌ها شکل گیرد .

ضرب آهنگ کند رشد بهره‌وری

حسن فروزان فرد، دبیرکمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری هم در جمع خبرنگاران حاضر در این رویداد با اشاره به نامطلوب بودن ضرب  آهنگ رشد بهره‌وری در ایران گفت: در حوزه بهره‌وری  خیلی عقب‌تر از آن چیزی هستیم که حتی ما در برنامه‌ها پیش بینی کرده‌ایم.  ۳۳ درصد رشد از نظر بهره‌وری پیش بینی کرده‌ایم اما این عدد موجود در برنامه توسعه، بر اساس متوسط در کشورهای درحال توسعه لحاظ شده که هیچ‌گاه  به آن دست پیدا نکردیم.

او با اشاره به اینکه این هدفگذاری با واقعیت محدودیت منابع ما هماهنگ نیست، افزود: با واقعیت محدودیت درآمدهای ارزی ما با این خواسته هماهنگ نیست و انگار که غیر هوشیارانه به آینده خود نگاه می‌کنیم.

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی، سلامت اداری اتاق ایران گفت: فکر می‌کنیم که همچنان با این وضعیت از کسب‌وکار یا گرداندن فضای اقتصادی می‌توانیم ادامه دهیم حال آنکه چهارچوب اقتصادی ایران اگر در یک تحول جدی شکل تولید ارزش افزوده و عرضه کالا و خدمات خود را تغییر ندهد توان اداره خود را دیگر نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ظرف ۵ سال آینده درآمدها وهزینه های دولت به گونه‌ای در حال تغییر و تحول است که امکان اداره امور دیگر فراهم نخواهد بود و دوباره رشد منفی را تجربه خواهیم کرد؛ از همین رو هر چه سریعتر باید بازنگری‌ها آغاز شود.

وی افزود:  مهم‌ترین وظیفه بر دوش نسل جوان‌تر است زیرا آمادگی ذهنی و دسترسی بیشتر به اطلاعات را دارد و باید باور کنند که دنیا چگونه امروز خود را تغییر می‌دهد.جوانان باید مطالعه کنند، نگاه کنند، ریسک کنند و بروند به سمت استفاده از ابزارهای جدید و فراموش کنیم  که ما یک کشور نفتی هستیم. فراموش کنیم که یکسری از معادن و امکانات را داریم.

برنامه‌ای برای رشد بهره‌وری نداریم

حسین سلاح‌ورزی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز در جشنواره ملی بهره‌وری گفت: قرار است ۲.۸رشد اقتصادی کشور از بهره‌وری کسب شود اما هنوز برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

سلاح ورزی افزود: امیدوارم رئیس‌جمهور قول خود درباره جراحی اقتصادی را اجرایی و زمینه رانت‌ها را کنترل کند تا شاهد رشد بهره‌وری از سوی بخش خصوصی در ایران باشیم.

گفتنی است که جشنواره ملی بهره‌وری یک رویداد  غیر انتفاعی و خودگردان است که با نگاه علمی راه اندازی شده و هیچ دریافتی از بیت المال ندارد. از همین رو  بر خلاف ده‌ها جشنواره و جایزه و مسابقه کاسبکارانه موجود، به دنبال ایجاد  نهضت فراگیر توسعه بهره‌وری در کشور  است که در نهایت اصلاح ذهنیت مدیران و اصحاب رسانه  را ایجاد کند.