مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بهره‌وری

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بهره‌وری

پنجمین مسابقه ملی تجربه های موفق یکم خرداد ماه در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بهره‌وری در روز ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی،صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و هیچ شرکتی موفق به اخذ تندیس ملی بهره وری نشد.

در ابتدای این مراسم فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری اظهار کرد:

به رغم هدفگذاری‌هایی که در سطح ملی و در قالب برنامه‌های توسعه تاکنون تعریف شده است  و در هیچ مقطع زمانی اهداف بهره‌وری محقق نشده است.

وی افزود: این موضوع از مهمترین نشانه‌های کمبود یک عامل تشویقی و محرک برای بخش‌های مختلف اقتصادی در ارتباط با افزایش بهره‌وری به حساب می‌آید.

فرشید شکرخدایی در ادامه اظهار داشت: امسال هیچ شرکتی برنده تندیس ملی بهره وری در بین ۳۳۴۸ شرکت نشد ، از بین ۶۳ پروژه موفق ۱۱ تجربه موفق لوح نقدیر دریافت کرده به مسابقات جهانی تجربیات موفق راه پیدا کردند.

در این مراسم نشست تخصصی با عنوان چالش های بهره وری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برگزار شد.

ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این بخش با بیان اینکه چالش‌های بزرگی بعد از لغو تحریم‌ها خود را نشان می‌دهد، گفت: نظام اقتصادی و بخش صنعتی کشور در رکودی سنگین فرو و کشور بیش از گذشته از نبود فرهنگ کار رنج می برد. این مهم به برنامه ریزی نیاز دارد. از طرف دیگر نباید از نقش آموزش غافل ماند. وی پیشنهاد می کند که کاهش نرخ بهره بانکی، توجه به تکنولوژی روز و بهره مند یاز اقدامات خلاقانه، تعیین مسیر مشخص و هماهنگ شده برای اقتصاد کشور و قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستورکار می توانند در بهبود وضعیت بهره وری کشور موثر باشد.

این فعال اقتصادی در ادامه به آنچه موجب شده است که کشور تا کنون رنگ و بوی بهره وری را نبیند اشاره کرد.

وی بیکاری، جریان نامناسب نقدینگی واحدها، نظام بانگی ناکارآمد، افزایش بدهی واحدهای اقتصادی، معوقات بانکی و کاهش تقاضا را از عوامل موثر در نبود بهره وری در کشور برشمرد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در این مراسم در خصوص وضعیت بهره‌وری در صنعت کشور گفت: چالش‌های بزرگی بعد از لغو تحریم در حال حاضر به خوبی خود را نشان می‌دهند و نظام اقتصادی ما در بخش صنعت در یک رکود سنگین فرو رفته است.

این عضو هیئت نمانیدگان اتاق ایران گفت: سهم اشتغال بخش صنعت ۳۵ درصد است و اکنون واحدها و بنگاه‌های صنعتی به دلیل بهره زیاد نظام بانکی و مسائل یاد شده در رکود به سر می‌برد.

در ادامه این مراسم آل‌یاسین کارشناس مسائل بهره‌وری درباره پایین بودن سطح بهره‌وری در اقتصاد کشور گفت: مشکل اصلی فعلی کاهش بهره‌وری کشور عدم پایبندی به قانونگرایی و نظام مدیریت کشور تصمیم‌گیری در خصوص مسائل را به جای سیستم به فرد واگذار می‌کند.

وی افزود: معاون وزیر نیرو به تنهایی در باره سرنوشت آب کشور تصمیم‌گیری می‌کند این در حالی است که برای اتخاذ سیاست در این خصوص باید به صورت سیستمی و با کمک نظام‌هایی مثل کارشناسان بخش‌های مختلف و وزارت جهاد کشاورزی مشورت شود.

آل‌یاسین گفت: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب چندین سال است که عناوین اقتصادی برای سالهای مختلف در نظر گرفته‌اند اما در مقام عمل این فرمایشات مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مسائل بیکاری و مشکلات اقتصادی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: سیاست‌های شخصی باید جای خود را به برنامه‌های بالادستی سیستمی دهد تا بتوانیم به درستی به اهداف اقتصادی خود دست یابیم.

پروانه مافی منتخب مردم برای مجلس دهم در خصوص وضعیت بهره‌وری دولت و مجلس گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات، بهره‌وری در کشور و راندمان اجرای برنامه ها و قوانین به طور مناسب مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و این نهادها تنها به عنوان یک حسابدار عمل می‌کنند. بنابراین در مجلس دهم به فکر راهکاری برای این موضوع خواهیم بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به طولانی بودن زمان اتمام طرح‌های عمرانی گفت: تکمیل این طرح‌ها نزدیک به ۱۵ سال زمان می‌برد و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌ها بدون توجیه اقتصادی صورت می گیرد. بی توجهی به ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و اجرا نشدن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مهمترین مسائل و مشکلاتی هستند که منجر به کاهش رشد بهره‌وری می‌شود.

نائب رئیس اتاق ایران در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی بهره وری با بیان این مطلب که دولت کارنامه موفقی در امر بهره وری ندارد، گفت: نمی دانم چگونه می توان در محیطی با صدور انواع بخشنامه های متناقض در محیط غیرشفاف و مملو از دریچه های رانت، بهره وری را ارتقا داد. ادامه

در این مراسم فرشد شکرخدایی، دبیر جشنواره نگاهی به عملکرد دبیرخانه هفتمین جشنواره ملی بهره وری داشت و اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد تبلور بیشتر بهره وری در کشور باشیم.

بر اساس اظهارات وی این جشنواره به صورت سالانه برگزار شده و از پنج مسابقه شامل بهره وری، بهینه کاوی، تجربه های موفق، بهترین محل برای کار و برترین توان اجرا، تشکیل می شود. نتایج مسابقه بهینه کاوی و بهره وری ۲۲ دی ماه هر سال و سه مسابقه بعدی اول خرداد سال بعد اعلام می شود.

در مسابقه تجربه های موفق ۶۳ پروژه ارسال شد که از این بین ۱۱ پروژه برگزیده شدند. این پروژه ها به حوزه های مختلف مربوط می شود که البته تعداد انها نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است. در مسابقه توان اجرایی سازمان ها، ۲۲ شرکت حضور یافتند و بر اساس شاخص های شفافیت، تعهد، تفسیر، توانمندی، تعاون و پاسخگویی مورد اندازه گیری قرار گرفتند. بهترین محل برای کار نیز برای نخستین مرتبه مورد اندازه گیری قرار گرفت که در این بخش نیز ۸۱ شرکت حضور داشتند.