برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی بهره وری

برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی بهره وری

با یاری خداوند متعال، به همت بخش خصوصی و با همراهی و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران اختتامیه دوازدهمین جشنواره ولی بهره وری در سی ام خرداد ۱۴۰۱ نیز برگزار شد. جشنواره ملی بهره وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره وری و لزوم بهره گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی، دوازدهمین دوره برگزاری خود را به پایان می‌رساند و آغاز سیزدهمین دوره آن را به طور رسمی اعلام می نماید.

  
دستاوردهای این جشنواره پس از برگزاری  دوازده دوره به شرح زیر می باشد:
*     اندازه گیری ۱۸۰ شاخص مالی، اقتصادی و بهره وری برای بیش از ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی به دو نرخ جاری و ثابت در قالب ۵۲ گروه تولیدی و خدماتی با دقت و سرعت بالا و بر اساس متدولوژی سازمان ملی بهره وری ایران از سال ۱۳۸۲ تاکنون
*     ایجاد پایگاه داده بیش از ۷۵۰ تجربه موفق ارتقای عملکرد و بهره وری
*    ایجاد پایگاه داده نزدیک به ۸۵ تجربه موفق بهینه کاوی در سازمان های ایرانی
*     اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان برای نزدیک به ۱۴۳ بنگاه اقتصادی
*     ایجاد شبکه ای متشکل از ۶۵۰۰ متخصص در صنایع مختلف به عنوان داور جشنواره ملی بهره وری
لازم به ذکر است، این جشنواره متشکل از پنج مسابقه است که عبارتند از: مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه ملی بهینه کاوی و مسابقه ملی توان اجرایی سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادیی که در مجموع موفق به کسب ۷۵۰ امتیاز کسب نمایند موفق به کسب تندیس ملی بهره وری خواهند شد. در دوازده همین دوره جشنواره، هیچ سازمانی موفق به دریاقت تندیس ملی بهره وری نشد.
نظر به اینکه صاحبنظران اقتصادی یکی از مهمترین دلایل آسیب‌پذیری و عدم رشد مناسب اقتصاد ایران را عدم رشد بهره وری در کشور طی ۵۰ سال گذشته می دانند، کم توجهی مسوولان اقتصادی به روز ملی بهره وری طی دهه‌های گذشته جای تامل بسیار دارد در این راستا بخش خصوصی ایران تلاش نموده است که در این دوران سخت اقتصادی، پرچم بهره وری را در حد توان خود افراشته نگه دارد. این موضوع، موجب خرسندی است که بخش خصوصی در زمینه موضوع مهم بهره وری احساس مسوولیت می‌نماید و در تلاش است نقش خود را در این زمینه ایفا نماید. انتظار می رود که همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی در زمینه کمک به افزایش شتاب تحقق اهداف جشنواره ملی بهره‌وری توسعه یابد چرا که دبیرخانه این جشنواره، راهی را که ۱۲ سال است آغاز نموده و شمعی برافروخته در تاریکی می‌داند و سایر دلسوزان اقتصاد ایران را نیز به برافروختن شمع هایی نظیر آن دعوت می نماید.
در همین راستا به برخی از مهمترین نتایج و توصیه های حاصل از برگزاری آیین رسمی بزرگداشت روز ملی بهره‌وری ۱۴۰۱ اشاره می‌شود:
۱-     جشنواره ملی بهره وری، به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی، امکان ارایه کارنامه بهره وری بنگاه های اقتصادی را به صورت رایگان فراهم نموده است. این کارنامه شامل اندازه گیری شاخص های مهم بهره وری و مقایسه رشد آنها با میانگین صنعت و اهداف رشد بهره وری در برنامه ششم توسعه است. به این منظور هر بنگاه اقتصادی می تواند با ارایه صورت های مالی حسابرسی شده خود طی سه سال گذشته کارنامه بهره وری خود را به طور رایگان دریافت نماید.
۲-     جشنواره ملی بهره وری همگام با بهره ورترین فعالان اقتصادی شناسایی شده در گروه های اقتصادی مختلف و به نمایندگی از کسب و کار کشور که سهم به سزایی در توسعه نهضت ملی بهره وری در سطح ملی و توسعه پایگاه داده ملی در حوزه شاخص های عملکردی مالی، اقتصادی و بهره وری ایفا کرده است، بر لزوم اجرای سریع، صحیح و کامل قوانین مرتبط با شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور تاکید می نماید.
۳-     سرمایه گذاری های خارجی در صورتیکه بتواند با موضوع انتقال تکنولوژی و انتقال دانش و تجربه به کشور همراه باشد و به افزایش سطح توان مدیریتی در سازمان ها کمک نماید، می تواند راه مناسبی برای ارتقای بهره وری در شرایط کنونی در کشور باشد.
۴-     توسعه نظام آموزش و پرورش مهارت محور در کشور مورد تایید قرار گیرد.
۵-     تولید آمار و اطلاعات بخش خصوصی جهت بهره برداری و استفاده در مدیریت بخش خصوصی و ارایه اطلاعات مستقل به حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.
۶-    با توجه به لزوم ایجاد دیدگاه بلندمدت در برنامه ریزی های کلان، در اقتصاد و کسب و کار در کشور ضروری است به منظور پایداری و بقای بنگاه های اقتصادی، موضوع اندازه و حجم تولید اقتصادی و همچنین مکان‌یابی‌های مناسب جهت احداث و راه اندازی بنگاه های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق ایجاد نوآوری در محصولات خود (همانند استارت آپ ها) و تلاش برای رسیدن به حجم تولید اقتصادی و استفاده از ظرفیت های بلااستفاده اما دارای توجیه اقتصادی در کشور فعالیت های خود را
توسعه دهند و حمایت دولت صرفا برای حفظ شرکت‌های کوچک و متوسط فقط با هدف کاهش نرخ بیکاری نمی تواند در بلندمدت به سود اقتصاد بهره ور باشد.
۷-     توصیه نهایی جشنواره ملی بهره وری آن است که مشوق های بهبود بهره وری در کشور ساماندهی شود و بنگاه های بهره ور کشور راه خود را به سوی رقابت پذیری بیشتر ببینید .
۸-     بر اساس طراحی های انجام شده کمیته علمی جشنواره ، نظام داوری بر اساس تخصیص آرا به شرکت های عضو آکادمی کسب و کارهای رقابت پذیر ایران خواهد بود که دعوت نامه عضویت در آکادمی برای ۱۰۰۰ شرکت مشارکت کننده در ادوار جشنواره ملی بهره وری در تابستان ۱۴۰۱ ارسل خواهد شد و پس از تایید مدیران عامل شرکت ها گواهینامه عضویت در آکادمی صادر می شود که هر شرکت بر اساس میزان رقابت پذیری خود ضریب حق رای خواهد داشت.
از همه اعضای کمیته علمی جشنواره و همکاران فعال دبیرخانه و همکاران عزیزمان در اتاق تهران و اتاق ایران نهایت تشکر ابراز می گردد
ضمن سپاس و قدردانی از همه شرکت هایی که در این دوره جشنواره مشارکت داشته اند ، فهرست سپاس نامه ها و لوح های تقدیر داده شده جشنواره دوازدهم در مسابقات مختلف بر اساس اندازه گیری ها و ارزیابی های انجام شده و تایید کمیته علمی جشنواره به شرح ذیل است :
اسامی پروژه هایی که در  مسابقه ملی تجربه های موفق موفق به دریافت لوح تقدیر شده اند:

نام شرکتنام پروژه
امدادخودرو ایرانراه اندازی پلتفرم جامع خدمات مکان محور بسپر
پتروشیمی زاگرسمهندسی پایه بازیافت متانول
فولاد هرمزگان جنوبکاهش مصرف قراضه در شارژ فلزی کوره های قوس الکتریکی از ۲٫۳% به۰٫۳%
فولاد اکسیناصلاح و به روزرسانی نرم افزار و firmware  بردهای کنترلی درایوهایABB  
فولاد اکسینمهندسی معکوس سیستم کنترل احتراق و ساخت نرم افزار پایش مصرف سوخت در کوره های پیشگرم
سیمرغراه اندازی مزرعه شماره سه (مرغ تخمگذار تجاری)
مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهانپروژه احداث کارخانه کنستانتره فاز ۴
چوب و کاغذ مازندرانبهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید با استفاده از نشاسته کاتیونی داخلی در کاغذهای سفید
گروه خودروسازی سایپاشاتل شدن ایستگاه محفظه موتور خط تولید بدنه تیبا

اسامی پروژه هایی که در  مسابقه ملی تجربه های موفق موفق به دریافت سپاس نامه شده اند:

نام شرکتنام پروژه
بیمه کوثرسامانه جامع هوشمند ارائه خدمات بیمه ای با استفاده از QRCODE
تولید مواد اولیه داروپخشافزایش بازده استخراج  ماده موثره ی نوسکاپین از شیره تریاک
داروسازی سبحان انکولوژیتولید محصول رمدسیویر( اشکال دارویی لیوفیلیزه و محلول)
سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایرانبهبود پارامترهای عملیاتی جهت افزایش تولید نرمال پارافین واحد مولکس
فولاد هرمزگان جنوبایجاد و راه اندازی تبلت صنعتی
فولاد اکسین خوزستانارتقا و بومی سازی سیستم اتوماسیون ماشین برش هواگاز
فولاد اکسین خوزستانافزایش راندمان تولید ورق های آلیاژی و API  با طراحی و اجرای روش نورد batch سه تایی
چوب و کاغذ مازندرانافزایش تولید (خرده چوب)چیپس، کاهش توقفات و ضایعات واحد تولید خرده چوب با اصلاح و جابجایی
مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهانرمق گیری از باطله کارخانجات کنستانتره

در مسابقه ملی بهینه کاوی تنها پروژه “ساخت ماشین آلات تخصصی و مکانیزه نصب خطوط ریلی” شرکت جنرال مکانیک موفق به دریافت لوح تقدیر گردید و در این مسابقه از ارایه پروژه “تولید مواد موثره دارویی ضد ویروس با اولویت بالا” شرکت تحقیقاتی و مهندسی توفیق دارو سپاس گذاری به عمل آمد
 
در مسابقه بهترین محل برای کار “شرکت نفت پارس” موفق به دریافت لوح تقدیر گردید و “شرکت چوب و کاغذ مازندران” سپاس نامه این مسابقه را دریافت نمود
در مسابقه برترین توان اجرا “شرکت چوب و کاغذ مازندران” لوح تقدیر را دریافت نمود و “شرکت نفت پارس” سپاس نامه را دریافت نمودند
در این دوره هیچ یک از شرکت ها موفق به دریافت تندیس جشنواره نگردید