بیانیه اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی بهره وری

بیانیه اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی بهره وری

با یاری خداوند متعال، به همت بخش خصوصی و با همراهی و همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی بهره‌وری در سی‌ام بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نیز برگزار شد. جشنواره ملی بهره‌وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره‌وری و لزوم بهره‌گیری از ساز و کار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی، سیزدهمین دوره برگزاری خود را به پایان می‌رساند و آغاز چهاردمین دوره آن را به طور رسمی اعلام می‌نماید. دستاوردهای این جشنواره پس از برگزاری  سیزده دوره به شرح زیر می‌باشد:

  • اندازه‌گیری ۱۸۰ شاخص مالی، اقتصادی و بهره‌وری برای بیش از ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی به دو نرخ جاری و ثابت در قالب ۵۲ گروه تولیدی و خدماتی با دقت و سرعت بالا و بر اساس متدولوژی سازمان ملی بهره‌وری ایران از سال ۱۳۸۲ تاکنون
  • ایجاد پایگاه داده بیش از ۸۰۰ تجربه موفق ارتقای عملکرد و بهره‌وری
  • ایجاد پایگاه داده نزدیک به ۹۰ تجربه موفق بهینه‌کاوی در سازمان‌های ایرانی
  • اندازه‌گیری شاخص رضایت کارکنان برای نزدیک به ۱۴۳ بنگاه اقتصادی
  • ایجاد شبکه‌ای متشکل از ۶۵۰۰ متخصص در صنایع مختلف به عنوان داور جشنواره ملی بهره‌وری

لازم به ذکر است، این جشنواره متشکل از پنج مسابقه است که عبارتند از: مسابقه ملی بهره‌وری، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه ملی بهینه‌کاوی و مسابقه ملی توان اجرایی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که اگر در مجموع ۷۵۰ امتیاز کسب نمایند موفق به کسب تندیس ملی بهره‌وری خواهند شد.

در سیزدهمین دوره جشنواره، هیچ سازمانی موفق به دریافت تندیس ملی بهره‌وری نشد.

نظر به اینکه صاحب‌نظران اقتصادی یکی از مهمترین دلایل آسیب‌پذیری و عدم رشد مناسب اقتصاد ایران را عدم رشد بهره‌وری در کشور طی ۵۰ سال گذشته می‌دانند، کم توجهی مسئولان اقتصادی به مقوله بهره‌وری طی دهه‌های گذشته جای تأمل بسیار دارد در این راستا بخش خصوصی ایران تلاش نموده است که در این دوران سخت اقتصادی، پرچم بهره‌وری را در حد توان خود برافراشته نگه دارد.

این موضوع، موجب خرسندی است که بخش خصوصی در زمینه موضوع مهم بهره‌وری احساس مسئولیت می‌نماید و در تلاش است نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

انتظار می‌رود که همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی در زمینه کمک به افزایش شتاب تحقق اهداف جشنواره ملی بهره‌وری توسعه یابد چرا که دبیرخانه این جشنواره، راهی را که حال ۱۳ سال است آغاز نموده شمعی برافروخته در تاریکی می‌شمارد و سایر دلسوزان اقتصاد ایران را نیز به برافروختن شمع هایی نظیر آن دعوت می نماید.

در همین راستا به برخی از مهمترین نتایج حاصل از برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری ۱۴۰۲ و توصیه‌هایی در این راستا اشاره می‌شود:

  1. جشنواره ملی بهره‌وری، به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی، امکان ارائه کارنامه بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی را به صورت رایگان فراهم نموده است. این کارنامه شامل اندازه‌گیری شاخص‌های مهم بهره‌وری و مقایسه رشد آنها با میانگین صنعت و اهداف رشد بهره‌وری در برنامه ششم توسعه است. به این منظور هر بنگاه اقتصادی می تواند با ارائه صورت های مالی حسابرسی شده خود طی سه سال گذشته کارنامه بهره‌وری خود را به طور رایگان دریافت نماید. هرچند مسابقه ملی بهره‌وری حتی با استفاده از متود‌های تورم‌زدایی و محاسبه نرخ‌های ثابت با استفاده از آمار تورم منتشر شده از سمت نهادهای رسمی به دلیل وجود خطاهای محاسباتی شاخص‌های مالی ناشی از تورم های بالای ۴۰ درصد طی سه سال گذشته برگزار نشده است.
  2. جشنواره ملی بهره‌وری همگام با بهره‌ورترین فعالان اقتصادی شناسایی شده در گروه های اقتصادی مختلف و به نمایندگی از کسب و کار کشور که سهم به سزایی در توسعه نهضت ملی بهره‌وری در سطح ملی و توسعه پایگاه داده ملی در حوزه شاخص‌های عملکردی مالی، اقتصادی و بهره‌وری ایفا کرده است، بر لزوم اجرای سریع، صحیح و کامل قوانین مرتبط با شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور تأکید می‌نماید.
  3. سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صورتیکه بتواند با موضوع انتقال تکنولوژی و انتقال دانش و تجربه به کشور همراه باشد و به افزایش سطح توان مدیریتی در سازمان‌ها کمک نماید، می‌تواند راه مناسبی برای ارتقای بهره‌وری در شرایط کنونی در کشور باشد.
  4. توسعه نظام آموزش و پرورش مهارت محور در کشور مورد تایید قرار گیرد.
  5. تولید آمار و اطلاعات بخش خصوصی جهت بهره‌برداری و استفاده در مدیریت بخش خصوصی و ارائه اطلاعات مستقل به حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.
  6. با توجه به لزوم ایجاد دیدگاه بلندمدت در برنامه‌ریزی‌های کلان، در اقتصاد و کسب و کار در کشور ضروری است به منظور پایداری و بقای بنگاه‌های اقتصادی، موضوع اندازه و حجم تولید اقتصادی و همچنین مکان‌یابی‌های مناسب جهت احداث و راه اندازی بنگاه های اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق ایجاد نوآوری در محصولات خود (همانند استارت‌آپ‌ها) و تلاش برای رسیدن به حجم تولید اقتصادی و استفاده از ظرفیت های بلااستفاده اما دارای توجیه اقتصادی در کشور فعالیت‌های خود را توسعه دهند و حمایت دولت صرفا برای حفظ شرکت‌های کوچک و متوسط فقط با هدف کاهش نرخ بیکاری نمی تواند در بلندمدت به سود اقتصاد بهره‌ور باشد.
  7. توصیه نهایی جشنواره ملی بهره‌وری آن است که مشوق‌های بهبود بهره‌وری در کشور ساماندهی شود و بنگاه های بهره‌ور کشور راه خود را به سوی رقابت پذیری بیشتر بیابند.

از همه اعضای کمیته علمی و کمیته‌واری جشنواره و از اعضای هیأت مدیره و دبیران کمیسیون‌های صنعت ، انرژی ، معادن ، توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران و همکاران فعال دبیرخانه و همکاران عزیزمان در اتاق تهران و اتاق ایران نهایت تشکر ابراز می‌گردد.

ضمن سپاس و قدردانی از همه شرکت‌هایی که در این دوره جشنواره مشارکت داشته‌اند، فهرست سپاس‌نامه‌ها و لوح‌های تقدیر داده شده جشنواره سیزدهم در مسابقات مختلف بر اساس اندازه‌گیری‌ها و ارزیابی‌های انجام شده و تایید کمیته علمی جشنواره به شرح ذیل است:

اسامی پروژه‌هایی که در  “مسابقه ملی تجربه‌های موفق” موفق به دریافت لوح تقدیر شده‌اند:

نام شرکت نام پروژه
پتروشیمی تبریز افزایش مصرف خوراک LPG/ بوتان در واحد الفین
پتروشیمی زاگرس افزایش راندمان تولید و بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی با رویکرد Zero Flaring
فولاد هرمزگان جنوب کاهش زمان تخلیه تا تخلیه کوره‌های قوس از ۷۱ دقیقه به ۶۷ دقیقه
انتقال داده‌های آسیا‌تک توسعه شبکه کشوری دسترسی ( اینترنت ) بر پایه تکنولوژی فیبر نوری
معدنی و صنعتی گل گهر افزایش سایز ۸-۱۶ گندله خام دیسک‌های گندله سازی ۲
روغن کشی خرمشهر تولید لیستین خوراکی
ایران یاسا کاهش هزینه مواد اولیه مورد نیاز تولید
گروه کاشی و سرامیک سینا بهبود و نوسازی و تبدیل سالن تولید کاشی دیوار دو پخت به تولید محصولات پرسلانی سایز بزرگ
گروه صنعتی بارز اصلاح و تغییر سیستم اکسترودر(پورک چاپ ۲۰۰ ) جهت استفاده در کوشیون کلندر در راستای بالا بردن سرعت خط تولید و افزایش راندمان

اسامی پروژه‌هایی که در  “مسابقه ملی تجربه های موفق” موفق به دریافت سپاس نامه شده‌اند:

نام شرکت نام پروژه
پتروشیمی تبریز گام‌زدائی از خوراک بنزن پیرولیزی پتروشیمی اراک
 پتروشیمی زاگرس طراحی ، تامین کالا ، ساخت (به صورت EP) و نظارت بر نصب و راه‌اندازی پکیج فیلتراسیون متانول
پتروشیمی زاگرس تصفیه پساب صنعتی
روغن‌کشی خرمشهر حذف پساب واحد تولید و تاسیسات
پتروشیمی لاله بهبود عملکرد نگهداری و تعمیرات در راستای افزایش قابلیت اطمینان (افزایش ساعت کارکرد کمپرسور ثانویه به عنوان قلب تپنده واحد LDPE با ۲۷۵۰ بار فشار)
پلیمر آریا‌‌ساسول استقرار یکپارچه مدیریت ریسک سازمانی با سایر ماژول‌های مدیریتی
روغن‌کشی خرمشهر کاهش وزن پریفرم پلی اتیلن ترفتالات
پلیمر آریا‌‌ساسول خلق ایده تا محصول تجاری
فولاد هرمزگان جنوب تعیین اقتصادی‌ترین زمان انجام تعمیرات سالیانه
پتروشیمی تبریز استحصال آب صنعتی از پساب شهری (فاضلاب)
انتقال داده‌های آسیا‌تک ارائه فضای ذخیره‌سازی ابری
انتقال داده‌های آسیا‌تک استقرار سیستم مدیریت پشتیبانی عملیات (Operation Support System)
پلیمر آریا‌‌ساسول نظام پیشران عملکرد (Factory Performance)
گروه صنعتی بارز طراحی آمیزه رویه تایر کشاورزی با هدف کاهش زمان پخت
فولاد هرمزگان جنوب تولید گرید API X52 & X60
ایران‌یاسا تولید شیلنگ گاز استاندارد نوع ۲
معدنی و صنعتی گل‌گهر کاهش انحراف معیار استحکام فشاری گندله با حفظ میانگین متدولوژی بهبود : استفاده از روش شش سیگما
گروه صنعتی بارز تولید قطعات لاستیکی مصرفی
ایران‌یاسا تولید تایرهای نسل دوم (تایرهای تیوبلس)
گروه کاشی و سرامیک سینا راه‌اندازی سیستم کنترل تولید
گروه کاشی و سرامیک سینا راه‌اندازی سیستم RFID
پتروشیمی لاله مدیریت استراتژیک
پتروشیمی لاله ارزیابی شایستگی مدیران بر‌مبنای مدل ۳۴۰۰۰

در “مسابقه ملی بهینه کاوی” تنها پروژه “پیاده‌سازی و استقرار ERP-SAP با هدف یکپارچگی و بهینه‌سازی فرآیندهای سازمانی” گروه صنعتی بارز موفق به دریافت سپاس نامه گردید.

در این دوره هیچ یک از شرکت ها موفق به دریافت تندیس جشنواره نگردید.

گزارش تصویری را اینجا مشاهده نمایید.