برگزاری جلسه کمیته علمی چهارمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری

برگزاری جلسه کمیته علمی چهارمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری

کمیته علمی چهارمین جشنواره ملی بهره‌وری با موضوع بررسی عمل‌کرد داوران و روند چگونگی رأی‌دهی آنان، سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۹۱، نخستین نشست خود را برگزار کرد.

به‌گزارش روابط عمومی اتاق ایران، طی دوره‌های گذشته، شاخص‌ها، تعاریف، نحوه محاسبه‌ها، فرآیند‌ داوری، روش ارائه توضیحات و به‌طور کلی چارچوب علمی کار توسط کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری مشخص شد و پس از آن اصلاح و جمع‌بندی اطلاعات از سوی این کمیته پی‌گیری می‌شود.

گروه‌بندی بنگاه‌ها، نهایی کردن نرخ‌های تعدیل و شاخص‌های اندازه‌گیری، استخراج اهداف رشد سالیانه، اندازه‌گیری میزان رشد، بررسی و شناسایی بنگاه‌های اقتصادی بالاتر از میانگین صنعت، مراحلی هستند که جهت تعیین نامزدهای هرگروه اقتصادی انجام شده است.

شایان ذکر است در قدم اول ۵۴ گروه در نظر گرفته شد در حالی که تنها بین ۳۱ گروه امکان رقابت و برقراری مسابقه بهره‌وری وجود داشت. به‌طور کلی یک هزار و ۵۴ شرکت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یکی از مهم‌ترین روی‌کردهای برگزاری این جشنواره، روی‌کرد آموزشی و افزایش سطح شناخت افراد از شاخص‌های بهره‌وری است. بنابراین برای رسیدن به این هدف، افزایش تعداد داوران در دستور کار قرار دارد. در این دوره بالغ بر ۷۵۰ داور جدید به جشنواره اضافه شدند و تعداد داوران به ۳ هزار نفر ارتقا یافته است.

لازم به ذکر است، آموزش آن‌لاین نیز برنامه دیگری است که از سوی کمیته دنبال شده و قرار است تا اردیبهشت ماه سال آینده این سیستم راه‌اندازی گردد.

بر اساس اظهارات اعضای کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری، از جمله اهداف جشنواره، بهره‌گیری از تجربیات بنگاه‌های برتر و عرضه آن‌ها بین سایر واحدهای مشابه است؛ هر چند مشکلات بودجه‌ای و کمبود منابع، امکان انتشار و توزیع آن‌ها را فراهم نمی‌کند.

گفتنی است، بعد از دو هفته، روز گذشته زمان داوری شرکت‌ها به پایان رسید و قرار است آیین پایانی مرحله اول چهارمین دوره جشنواره، سی ام بهمن ماه سال ۹۱ برگزار شود. در این جلسه مقرر گردید برترین‌های هرگروه، در زمینه رشد نیز مورد بررسی قرار گیرند و اطلاعات به دست آمده در اختیار داوران گذاشته شود و از نتایج این داده‌ها در روز جشنواره به‌طور رسمی رونمایی گردد.