هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری و مصرف بهینه انرژی برگزار می‌شود

هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری و مصرف بهینه انرژی برگزار می‌شود

مراسم هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی در ۲۱ دی‌ماه برگزار خواهد شد. در این جشنواره، بهره‌وری‌ بنگاه‌های اقتصادی ثبت‌نام کننده، به‌صورت رایگان محاسبه و کارنامه بهره‌وری آن بنگاه صادر خواهد شد.

مراسم هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی برگزار می‌شود. جشنواره ملی بهره‌وری باهدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری،کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود. در هر دوره این جشنواره، سازمان‌ها در پنج رویداد شامل: مسابقه ملی بهره‌وری، مسابقه ملی بهینه‌کاوی، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هرسال (مصادف با روز ملی بهره‌وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه دارد. در این جشنواره، علاوه بر ارائه لوح‌های تقدیر به برترین‌ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد درمجموع همه رویدادها، تندیس ملی بهره‌وری اعطا می‌شود.

فرشید شکرخدایی، دبیر جشنواره ملی بهره‌وری گفت: «در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌آید. بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل‌توجهی بهره‌مند شده‌اند، بیانگر این واقعیت است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی بیشتر این کشورها از طریق بهره‌وری حاصل‌شده است.»

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره‌وری، محاسبه رشد شاخص‌های بهره‌وری در صنایع مختلف برای تعیین سهم آن در رشد اقتصادی کشورها در راستای برنامه‌ریزی‌های آینده از اهمیت زیادی برخوردار است. جشنواره ملی بهره‌وری در ۸ سال گذشته سعی کرده رشد شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه به نرخ ثابت (تورم‌زدایی شده نسبت به سال ۸۳) در صنایع مختلف را محاسبه کند و در اختیار برنامه‌ریزان اقتصادی و پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکار قرار دهد. تاکنون اندازه‌گیری شاخص‌های ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در این جشنواره انجام‌شده است.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری (ipcel.ir) افزود: مراسم هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با ارزیابی بیش از ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در قالب ۳۸ صنعت در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۹۵ برگزار می‌شود. در این دوره، پس از مشخص شدن نامزدهای هر صنعت، با توجه به فرآیند داوری این مسابقه از تاریخ ۷ الی ۱۳ دی‌ماه توسط بیش از ۶۰۰۰ داور که از متخصصین صنعت مربوطه است به‌صورت آنلاین انجام‌ می‌شود. پس از برگزاری نشست کمیته علمی در تاریخ ۱۴ دی‌ماه نتایج نهایی مشخص و از بنگاه‌های برتر به تفکیک هر صنعت در ۲۱ دی‌ماه تجلیل به عمل می‌آید.

دبیر هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری تصریح کرد: «مهم‌ترین ویژگی جشنواره ملی بهره‌وری رایگان بودن مرحله اول جشنواره است؛ چراکه هر بنگاه اقتصادی که صورت مالی تأییدشده داشته باشد و سود و زیان‌هایش مشخص باشد بدون هیچ محدودیتی می‌تواند در آن حضورداشته باشد. بهره‌وری‌ این بنگاه‌ها به‌صورت رایگان محاسبه و کارنامه بهره‌وری آن بنگاه صادر می‌شود.»

در آئین مراسم روز ملی بهره‌وری و اختتامیه هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری، در اول خرداد سال ۹۶؛ برگزیدگان مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه ملی برترین توان اجرا معرفی و مراسم تجلیل از آن‌ها برگزار می‌شود، لذا شرکت‌ها می‌توانند جهت شرکت در این مسابقات هم‌اکنون اقدام کنند.

مهدی فروزان فرد عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در نشست راهبردی بهره‌وری ملی عنوان کرد: تحریم ها از طرفی امکانات و تجهیزات را محدود کرده و از سوی دیگر سبب کاهش میزان ارزش افزوده تولیدی شده است.

وی در ادامه افزود: دولت یازدهم از طریق کاهش نرخ تورم بر بهبود وضعیت اقتصادی تاثیر گذاشته است، علاوه بر این از آنجایی که رشد اقتصادی را ۷ درصد پیش بینی می کند این شاخص نیز بر ارزش افزوده کشور تاثیر خواهد گذاشت.

فروزان فرد تصریح کرد: در دوران پسابرجام امکان تبادل سرمایه فراهم شده اما بر کاهش هزینه های مبادلاتی تاثیر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه عنوان کرد: درصورتیکه تغییرات کشور در قالب بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی رخ دهد امکان تحقق سهم۳۵ درصدی بهره وری مطابق برنامه ششم توسعه وجود خواهد داشت.

به گفته وی درصورتیکه زمینه جذب سرمایه گذار خارجی فراهم شود٬ می توانیم شاهد افزایش میزان بهره وری کشور باشیم.

فروزان فرد بابیان اینکه کشور توانایی جذب سرمایه برای جبران کاهش بهره وری را ندارد، تصریح کرد: اگر کشور طی ۵ سال آینده نتواند زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کند، منابع کشور اجازه تجهیز سرمایه را نخواهد داشت.