نشست اطلاع رسانی ارایه دستاوردهای برگزاری مرحله اول چهارمین دوره جشنواره ملی بهره وری

رییس پارلمان بخش خصوصی :

محاسبه و مقایسه شاخص های بهره وری هزار بنگاه اقتصادی

در مرحله اول چهارمین دوره جشنواره ملی بهره وری

فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره وری در ارتباط با عملکرد چهارمین دوره این جشنواره عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره، فعالیت های اجرایی چهارمین دوره جشنواره ملی بهره وری را از اول مهر ماه سال جاری آغاز نمود و فراخوان ثبت نام در این دوره از جشنواره را برای شرکتها، سازمان ها و انجمن های صنفی ارسال نمود. مرکز مدیریت بهره وری (www.irpmc.ir) نیز فعالیت مربوط به اندازه گیری شاخص های مالی، اقتصادی و بهره وری بنگاه های اقتصادی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را آغاز نمود. وی خاطر نشان کرد، در دوره چهارم جشنواره شاخص های ۱۰۳۰ بنگاه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که از نظر تعداد بنگاه های مورد بررسی، نسبت به سال گذشته ۲۸درصد رشد داشته است که این تعداد در قالب ۳۱ گروه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین تعداد داورانی که به عنوان متخصصین صنایع مختلف در فرآیند انتخاب شرکت های برتر همکاری داشتند در این دوره نسبت به دوره قبل در حدود ۲۰ درصد افزایش داشته  و به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

همچنین بنابر اظهارات حسن فروزان فرد دبیر کمیته علمی جشنواره مجموع ارزش افزوده شرکت های بخش صنعت و معدن که در جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند در حدود ۶۰% ارزش افزوده کل بخش صنعت و معدن در کشور می باشد که این عدد نسبت به سال قبل ۸% افزایش داشته است. همچنین مجموع ارزش افزوده شرکت های بخش موسسات مالی و پولی مورد بررسی در جشنواره در حدود ۸۵% کل ارزش افزوده در این بخش می باشد. وی افزود، در این دوره همانند دوره های قبلی هر یک از گروه های اقتصادی در ۳ بخش می توانند شرکت برتر داشته باشند. در بخش اصلی شاخص های بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه و بهره وری کل عوامل مورد بررسی قرار گرفت. در بخش جانبی شاخص های فروش سرانه و حاشیه سود خالص بررسی شد و در نهایت در بخش ویژه به دلیل اهمیت موضوع انرژی در کشور شاخص بهره وری انرژی بررسی شد.

دبیر کمیته علمی در پایان عنوان کرد، براساس آیین نامه تدوین شده توسط کمیته علمی جشنواره فهرست نامزدهای پیشنهادی در هر گروه اقتصادی توسط دبیرخانه جشنواره تهیه شد و جهت تایید نهایی در اختیار اعضای کمیته علمی قرار گرفت و نهایتا اسامی نامزدها از تاریخ اول بهمن ماه فرایند داوری در گروه های مختلف آغاز شد و داوری صنایع مختلف تا ساعت ۲۴ روز ۱۶ بهمن ماه به طول انجامید. در تاریخ ۱۷ بهمن ماه جلسه کمیته علمی جشنواره در محل اتاق بازرگانی ایران به منظور تایید نهایی برنده های هر صنعت در هر بخش برگزار گردید.

در این دوره در مجموع ۳۱ گروه اقتصادی مورد بررسی ۳۱۴ بنگاه اقتصادی به عنوان شرکت های نامزد انتخاب شدند و صنعت نهایتا ۶۲ شرکت به عنوان شرکت های برتر انتخاب شده اند که در روز ۳۰ بهمن ماه معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است در بین ۳۱ گروه مورد بررسی به دلیل اینکه شاخص های بهره وری انرژی ۱۴ صنعت با کاهش همراه بوده است لذا با تصویب کمیته علمی در این گروه ها شرکت برتر در زمینه بخش ویژه معرفی نخواهند شد. مراسم اختتامیه مرحله اول جشنواره در سالن زرین هتل پارسیان آزادی در شامگاه سی بهمن همراه با مراسم شام رسمی برگزار خواهد شد و پس از تا اول خرداد روز ملی بهره وری ۳۱۴ بنگاه اقتصادی برتر مرحله اول ، با ارسال سه پروژه ارتقای بهره وری به دبیرخانه در مرحله دوم به رقابت خواهند پرداخت . تندیس ملی بهره وری همه ساله از سوی رییس پارلمان بخش خصوصی در روز ملی بهره وری به برترین های مجموع دو مرحله که حداقل از ۸۰۰ امتیاز بالاتر باشند اهدا می شود.