جایزه ملی صنعت ۴.۰ ایران

جایزه ملی صنعت ۴.۰ ایران

عنوان جایزه:
جایزه ملی صنعت ۴.۰ ایران
مرجع ملی ارزیابی بلوغ و تعالی سازمان ها در مسیر صنعت ۴.۰

ارکان جایزه:

• ریاست جایزه: کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران
• دبیرخانه علمی: کمیته تخصصی صنعت ۴.۰ کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران
• دبیرخانه اجرایی: دبیرخانه جشنواره ملی بهره وری
• حامیان جایزه: اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه صنعتی شریف، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان، اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش

اهداف جایزه:

۱ .ایجاد شاخص ملی معتبر برای سنجش سطح آمادگی و بلوغ سازمانها:
تدوین و استقرار چارچوبی علمی و بومی شده بر پایه مدل های معتبر بین المللی، به منظور سنجش میزان آمادگی سازمان ها در مواجهه با تحولات عمیق فناوری، صنعتی، داده محور و زیست محیطی در عصر انقلاب صنعتی چهارم.

۲ .ارزیابی چندبعدی و واقع گرایانه از سطح تعالی سازمانها در حوزه های تحول ساز:
شناسایی نقاط قوت، شکافها و فرصتهای بهبود در حوزه هایی همچون رهبری دیجیتال، نوآوری فناورانه، توسعه سرمایه انسانی، حکمرانی داده و تاب آوری سازمانی.

۳ .شناسایی، معرفی و ترویج الگوهای موفق سازمانی:
انتخاب و معرفی سازمان هایی که با عملکرد الهامبخش خود در زمینه های فناوری، فرهنگ سازمانی، پایداری زیست محیطی و تحول عملیاتی، شایستگی الگوبرداری برای سایر نهادها را دارند.

۴.تسهیل یادگیری سازمانی و تبادل تجربه میان سازمانها:
فراهم سازی بستری برای تعامل، تبادل تجارب تحول دیجیتال، یادگیری بین سازمانی و ارتقای بلوغ اکوسیستم صنعتی کشور.

۵ .تقویت فرهنگ توسعه و نوآوری پایدار در صنایع ایران:
ترویج نگاه آینده نگر، تقویت انگیزه مدیران و کارکنان برای تحول مستمر و نهادینه سازی فرهنگ بهبود و نوآوری در تمامی سطوح سازمانی.

۶ .پشتیبانی از سیاستگذاری صنعتی مبتنی بر داده های میدانی:
ارائه داده های تجمیعی، تحلیل شده و قابل استناد به نهادهای سیاستگذار جهت تدوین سیاستهای حمایتی، توسعه ای و تنظیم گری در مسیر حرکت کشور به سوی صنعت .۴.۰
محورهای جایزه:
• رهبری و استراتژی
• محصولات و خدمات هوشمند
• تجربه مشتری و تعاملات دیجیتال
• فرهنگ و نوآوری
• عملیات و فرآیندها
• سرمایه انسانی و شایستگی های آینده
• حکمرانی داده، امنیت و استانداردها
• فناوری و زیرساخت های دیجیتال
• نوآوری و توسعه کسب وکار
• تاب آوری و پایداری سازمانی

مخاطبان جایزه:
سازمان های متوسط و بزرگ مقیاس تولیدی و خدماتی کشور

فرایند اجرایی جایزه:
۱ .ثبت نام و دریافت راهنما
۲ .تکمیل پرسشنامه آنلاین توسط تمامی سطوح و بخش های سازمان
۳ .تحلیل و ارزیابی توسط تیم کارشناسی

۴.بازدید میدانی توسط تیم ارزیاب حرفه ای
۵ .داوری و انتخاب برگزیدگان
۶ .اعطای جوایز در مراسم اختتامیه

سطوح جایزه:
۱ .تندیس طلایی تعالی صنعت ۴.۰
۲ .تندیس نقره ای تعالی صنعت ۴.۰
۳ .تندیس برنزی تعالی صنعت ۴.۰
۴ .لوح تقدیر تعالی صنعت ۴.۰