پنجمین سخنرانی اسکندر زند

اسکندر زند: ضرورت افزایش بهره وری از نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی

IMG_8074

دکتر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی بهره‌وری گفت : سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری از عوامل تولید به خصوص آب است.

وی افزایش راندمان آب و کاهش تقاضای مصرف آب در بخش کشاورزی را مهم دانست و اظهار داشت: امروزه ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید از طریق بهره‌وری، سهم کشاورزی را در مصرف آب کاهش دهیم.

دکتر زند در عین حال یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه را کاهش تقاضای آب کشاورزی عنوان کرد.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای کشت پاییزه چغندر قند و کشت نشایی را از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی به منظور کاهش تقاضای مصرف آب بر شمرد و بر سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی آب تاکید کرد.

دکتر زند ادامه داد: نهاده‌های آب، خاک و ذخایر ژنتیکی از نهاده‌های اصلی کشاورزی هستند و تولیدکننده برتر، کسی است که بتواند از این نهاده‌ها بهتر استفاده کند.

وی عدم سرعت چرخش اطلاعات در بخش کشاوری را یکی دیگر از چالش‌های بهره‌وری عنوان کرد و گفت: اگر نتوانیم چرخش اطلاعات را سریع‌تر کنیم، بهره‌وری در بخش کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروزه با کمک تکنولوژی و IT می‌توان چرخش اطلاعات در بخش کشاورزی را افزایش داد.

وی با بیان این که کشاورزان پیشرو در بخش زراعت ۳ برابر کشاورزان سنتی و در بخش باغبانی ۵ برابر کشاورزان عادی، تولید می‌کنند، اظهار داشت: موفقیت کشاورزان پیشرو حاکی از آن است که آنها از طریق روی آوردن به روش‌های جدید و کسب اطلاعات ، بهره وری را بالا برده‌اند.

دکتر زند، کمبود سرمایه را چالش دیگری در مسیر افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: برای افرادی که به طور علمی سرمایه‌گذاری می‌کنند، کشاورزی سود آور است و ما از سرمایه گذاران دعوت می کنیم که در کشاورزی پیشرو و صنعت کشاورزی سرمایه گذاری کنند.

دکتر زند بر نقش و اهمیت تحقیقات در افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی تاکید کرد و ابراز داشت: در بخش کشاورزی، قانون افزایش بهره وری تصویب و ابلاغ شده و این نشان می‌دهد که بخش کشاورزی زودتر پی به نهادینه کردن بهره‌وری برده است، اما الزامات اجرای این قانون فراهم نشده است.

گفتنی است در این مراسم آغاز به کار بخش کشاورزی جشنواره ملی بهره وری با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اعلام گردید.