پنجمین گزارش جلسه کمیته علمی

پرودگار مهربان را شکرگزاریم برای همه محبت ها و لطف ها و راهنمایی های آشکار و پنهانش

پروردگار مهربان را شکر گزاریم که ما را برای پیمودن این راه هدایت کرد که اگر نبود راهنمایی او از زیانکاران بودیم.

با سلام و درود به شما گرامیان ومیهمانان ارجمند

  ضمن ابراز ارادت و خوش آمد گویی،  و سپاس از حضور ارزشمندتان در این آیین با شکوه. بدین وسیله به نمایندگی از کمیته علمی گزارش کوتاهی از مجموعه فعالیت ها و دستاورد های پنچمین دوره جشنواره ملی بهره وری را به اختصار تقدیم حضور می نماید.

برگزاری جلسه کمیته علمی.

در فرآیند پنجمین دوره جشنواره با در نظر گرفتن همه مصوبات کمیته علمی در دوره های پیشین در زمینه عناوین شاخص ها ، نحوه ورود اطلاعات، نحوه انجام محاسبات و نحوه انچام داوری ها، در دبیرخانه نسبت به ورود اطلاعات ، محاسبه شاخص ها و تعیین نامزدها اقدام لازم صورت پذیرفت بعلاوه به عنوان یک گام بهبود و با هدف استفاده گسترده و شایسته تر از نقطه نظرات گروه متنوع تری از کارشناسان، سامانه اطلاع رسانی اختصاصی کمیته علمی برای جمع آوری آرای اعضای کمیته مورد استفاده قرار گرفت.

انتخاب نامزدها برای حضور در فرآیند داوری

با راه اندازی سامانه اختصاصی کمیته علمی بدون نیاز به تشکیل جلسات متعدد و صرف زمان طولانی فرصتی فراهم شد تا گروه بزرگتری از صاحب نظران بهره وری ملی امکان اعلام نظر و بررسی محاسبات و پیشنهادات دبیرخانه را با آرامش خاطر و بهره وری بیشتر پیدا کنند.

بدین ترتیب پس از پایان دوره زمانی تعیین شده و با توجه به اعلام نظر کمیته علمی، ستاد داوری پنجمین جشنواره ملی بهره وری بر اساس جمع بندی نظرات کمیته علمی و با استناد به هدف گذاریهای برنامه های توسعه ملی نامزدها را با توجه به دو معیار بالاترین میزان رشد و بهترین وضعیت نسبت به مقادیر میانگین هرگروه در طی سالهای ۸۶-۹۱ بر اساس محاسبات سامانه ملی اندازه گیری بهره وری ، مشخص کرده و اطلاعات ایشان را در سامانه داوری پنجمین جشنواره ملی بهره وری در دسترس داوران قرار داد. با افتخار بدین وسیله به آگاهی می رساند با تلاش و پیگیری های کمیته اجرایی جشنواره چهار گروه جدید به مجموع گروه ها در پنجمین جشنواره اضافه شد. این گروه ها شامل: ۱- رنگ و چسب و رزین ۲- محصولات شوینده و لوازم آرایشی و بهداشتی ۳- رایانه و خدمات وابسته ۴-بازرگانی هستند.

فرآیند داوری آنلاین

با ارایه اطلاعات بصورت آن لاین به گروه های داوری از روز ۷ دی ماه سال جاری فرآیند داوری رسما آغاز شد و تا ساعت ۲۴ روز ۱۵دی ادامه داشت. داوران به تدریج بر اساس زمانبندی اعلام شده  توسط ستاد داوری جشنواره با ورود به سامانه مربوطه بطور رسمی آرای خود را ثبت کردند.

لازم به توضیح است که تعداد فراوانی از داوران این دوره پس از طی مراحل ثبت نظرات خود در سامانه در نظرسنجی طراحی شده شرکت کردند و نظرات خویش را در زمینه موضوعات مربوط به داوری و سامانه ملی اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شاخص های مالی ، اقتصادی و بهره وری ارایه کردند که بی شک می تواند راهنمای ما باشد در ادامه مسیر. بعلاوه برخی از دوستان هم با حضور در تالار گفتگوی سامانه داوری در مورد موضوعات مطروحه اعلام نظر فرمودند.

 در این مجال بر خود لازم می دانم از همگی عزیزان به خاطر حسن اعتماد و ابراز لطفی که فرمودند صمیمانه سپاسگزاری نمایم.    

با پایان یافتن مهلت اعلام نظر داوران دبیرخانه پس از بررسی و شمارش آرا نسبت به معرفی نهایی برگزیدگان به کمیته علمی و راهبری در تاریخ ۱۶ دی ماه اقدام به عمل آورد.

مصوبات جدید برای مدیریت دانش تجربیات موفق بهره وری در کشور

با پیشنهاد دبیرخانه و تصویب کمیته علمی از دوره سوم ، جشنواره در دو مرحله برگزار می گردد. در مرحله نخست که با مراسم امروز به پایان می رسد. با محاسبه و مقایسه وضعیت شاخص های بهره وری در گروه های ۳۴ گانه اقتصادی ارزیابی متکی بر اعداد و نتایج با مشارکت پر تعداد متخصصین و کارشناسان صورت می پذیرد و بر این اساس برگزیدگان شایسته دریافت لوح تقدیر معرفی می شوند. و در مرحله پسین نامزدهای هر گروه می توانند با ارایه سه عنوان از تجربیات موفق خود در زمینه مدیریت بهره وری حداکثر تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۲ در قالب مشخصی که توسط کمیته علمی تعیین می شود، در مسابقه بهره وری با محوریت معرفی بهترین تجربیات موفق شرکت نمایند. کمیته علمی با بررسی موارد ارسالی بهترین ها را به رای داوران خواهد گذاشت و در روز ملی بهره وری زمینه ای را برای ارایه گروهی از بهترین ها در مراسم گرامیداشت روز ملی بهره وری  فراهم خواهد آورد. بدین ترتیب فرصتی مناسبی برای گفت و شنود جدی و مستمر پیرامون موضوع ملی و پر اهمیت بهره وری ایجاد خواهد شد. بعلاوه همانند دوره چهارم برگزیدگان جشنواره برای حضور در جایزه بین المللی تجربیات برتر معرفی خواهند شد.

                                                                                                   با احترام

                                                                             کمیته علمی پنجمین جشنواره ملی بهره وری