پنجمین سخنرانی دکتر فروزان فرد

حسن فروزان فرد دبیر کمیته علمی جشنواره:

رویکرد جدید جشنواره .تاکید بر توسعه دانش و فرهنگ بهره گیری از تجربیات موفق در سطح ملی و بین المللی در میان فعالان اقتصادی

جشنواره ملی بهره وری همه ساله بستری را در جهت تعیین جایگاه بنگاه اقتصادی در صنعت مربوطه و  اندازه گیری و ارزیابی بهره وری فراهم می سازد و با گرامیداشت فعالان در این حوزه اقدام به یادآوری واژه پر معنای بهره وری برای تمامی فعالان در حوزه های مختلف صنعت، می نماید. این جشنواره همه ساله در دو بخش برگزار می شد که در بخش مسابقه ملی بهره وری با فراهم نمودن فضایی برای مقایسه شرکت ها، امکان رقابت بین تمامی بنگاه های اقتصادی فراهم می شود. بخش ارزیابی تجربیات موفق ارتقای بهره وری نیز که در اول خرداد ماه ،همزمان با روز ملی بهره وری ، برگزار می گردد، فرصتی برای یادآوری این انگیزه مهم در توسعه اقتصادی  را فراهم میکند و  با شنیدن تجربیات موفق سازمان ها، در راستای بهبود بهره وری ، عملکردشان به شکل قابل فهم دیده و شنیده می شود. اما رویکرد جدید جشنواره .تاکید بر توسعه دانش و فرهنگ بهره گیری از تجربیات موفق در سطح ملی و بین المللی در میان فعالان اقتصادی است. چنین رویکردی برای بهبود وضعیت اقتصادی در بنگاه می تواند پیشرفت های عظیمی را با هزینه ای بسیار کمتر  از دیگر روش ها ایجاد نماید.

 استخراج اهداف رشد سالیانه هر یک از شاخص‌های بهره‌وری در هر صنعت براساس اهداف برنامه‌های ۵ساله چهارم و پنجم توسعه، اندازه‌گیری میزان رشد هر یک از شاخص‌ها در هر صنعت بر پایه سال ۱۳۸۶ و بررسی و شناسایی بنگاه‌های اقتصادی بالاتر از میانگین صنعت، از جمله فعالیت هایی است که تاکنون در جشنواره صورت گرفته که می تواند در کشور بسیار راهگشا هم باشد اما با توجه به تدوام برگزاری این جشنواره و بالا رفتن تجربیات و انتظارات، این نکته را خاطر نشان می گردد که نباید به این اطلاعات بسنده نمود و جهت تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ می بایست وضعیت بهره وری شرکت های ایرانی با شرکت های دیگر کشور ها نیز مقایسه شود.. در همین راستا پس از برگزاری چهارمین دوره جشنواره ملی بهره وری در سال ۱۳۹۲ و اعلام محاسبه شاخص های بهره وری ۱۰۰۰ بنگاه اقتصادی کشور در ۵۲ گروه صنعتی در سامانه ملی اندازه گیری شاخص های بهره وری ایران، و اعلام نظر ریاست محترم جشنواره ملی بهره وری محمد نهاوندیان در اهمیت اندازه گیری این شاخص در دیگر کشور ها و لزوم شکل گیری فرایند بهینه کاوی و مقایسه اختلاف شاخص های اندازه گیری شده هر بنگاه با میانگین صنعت در دنیا . از اینرو سامانه ملی اندازه گیری شاخص های بهره وری به عنوان پشتیبان علمی و اطلاعاتی جشنواره پس از اتمام مراسم اختتامیه در یکم خردادماه سال ۹۲در جهت غنی سازی پایگاه اطلاعات خود از اطلاعات مالی شرکت های خارجی استفاده نمود. در ابتدا شرکت های عضو بورس ترکیه، عربستان و کشور های حاشیه خلیج فارس و سپس اطلاعات شرکت های دیگر کشور ها مورد بررسی قرار گرفتند. تاکنون اطلاعات بنگاه اقتصادی فعال در صنایع مختلف از کشور های مختلف دنیا ذخیره و شاخص های مالی، اقتصادی و بهره وری آنان محاسبه شده است. از دیگر فعالیت های کمیته علمی جشنواره ایجاد زمینه همکاری رسمی با شبکه جهانی بهینه کاوی (GBN) می باشد. در این راستا شکل گیری جایزه ملی بهینه کاوی به عنوان یکی دیگر از رویدادهای جشنواره در سال ۹۳ صورت پذیرفت و بنگاه های اقتصادی کشور که در این جایزه برگزیده شوند جواز حضور در جایزه بین المللی بهینه کاوی (International Benchmarking Award) را کسب نموده و امکان رقابت شرکت های ایرانی با دیگر شرکت های دنیا فراهم می گردد.