برگزاری هشتمین نشست سالانه کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در اتاق ایران

برگزاری هشتمین نشست سالانه کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در اتاق ایران

 

برگزاری هشتمین نشست سالانه کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در اتاق ایران

هشتمین نشست کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری عصر روز شنبه ۱۸ دی با مشارکت مدیران سازمان های دولتی و پارلمان بخش خصوصی و اعضای علمی و اجرایی جشنواره در اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی بهره وری، این نشست به منظور بسترسازی مناسب جهت پیشبرد فرهنگ ارتقای بهره وری در بخش خصوصی، استفاده هدفمند از تجربیات و امکانات موجود در کشورو انجام برنامه ریزی های یکپارچه در سطح کلان در این زمینه برگزار می شود. لازم به ذکر است از دستاوردهای شکل گیری این کمیته در سطح ملی ،برگزاری هفت دوره جشنواره ملی بهره وری و اندازه گیری شاخص های بهره وری و عملکردی نزدیک به ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی و انتشار آن در قالب سالنامه آمار بهره وری در سطح صنایع و خدمات و توزیع رایگان آن در سطح کشور می باشد.

 جشنواره ملی بهره وری آزمایشگاه سلامت بنگاه های اقتصادی است

فرشید شکرخدایی،دبیر جشنواره ملی بهره وری؛ با اشاره به این‌که قرار بر این است در جشنواره ملی بهره‌وری ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در قالب ۳۸ صنعت مورد بررسی قرار گیرد، گفت: این مسابقه امسال شامل پنج رویداد مسابقه ملی بهره وری، بهینه کاوی، تجربه های موفق، بهترین محل کار، برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی برگزار می شود.

وی با اشاره به این‌که رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل توجهی بهره‌مند شده‌اند بیانگر این است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل می‌شود.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری با بیان این‌که اطلاعات به دست آمده مبنی بر داده‌های اقتصاد خرد همگرا با داده‌های اقتصاد کلان است، ادامه داد: بهره‌وری کل عوامل در صنعت و معدن کشور طی برنامه پنجم توسعه تغییری نکرده است و نکته قابل تامل این‌که طبق اعلام بانک مرکزی بهره‌وری کل عوامل صنعت و معدن نیز از سال ۱۳۴۷ تا به امروز تغییر نکرده و عددی ثابت است.

شکرخدایی در ادامه با بیان این‌که اگر سال پایه را به عنوان مبنای قیاس سال ۱۳۸۹ در نظر بگیریم و عدد مربوطه را ۱۰۰ لحاظ کنیم مواد دارویی در سال گذشته عدد ۱۱۵، ساخت قطعات خودرو عدد ۹۸، دستگاه‌های برقی عدد ۱۸۱، مخابرات عدد ۱۶۷، بانک‌ها عدد ۲۲۲، فولاد عدد ۱۸۹، کانی‌های غیرفلزی عدد ۳۷۴، خدمات پرداخت عدد ۱۰۵، خودروسازی عدد ۹۵، محصولات کاغذی عدد ۱۰۸، معادن عدد ۱۷۹، سیمان، آهک و گچ عدد ۱۳۳ و بیمه‌ها عدد ۶۷ را به خود اختصاص دادند.

وی اظهار کرد: در مورد لوازم آرایشی و شوینده نیز عدد مربوطه در سال گذشته ۱۹ بوده که با توجه به نظارت‌های انجام شده و جلوگیری از افزایش قیمت پایین‌ترین عدد را شامل می‌شود.

شکرخدایی بیشترین رشد بهره‌وری در کشور را مربوط به زمانی دانست که قیمت نفت کاهشی بوده و ادامه داد:‌ زمانی که درآمدهای نفتی کم می‌شود،‌ کشور شاهد کمبود منابع شده و استفاده از دارایی‌ها بهینه‌تر می‌شود.

وی افزود:‌در شرایط عادی،‌ دولت به دنبال توسعه است و افزایش راندمان در دستور کار قرار ندارد.

شکر خدایی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه،‌ هر سال باید ۴٫۵ درصد به رشد اقتصادی افزوده می‌شد،‌گفت:‌ این امر محقق نشده و میانگین بهره‌وری در بخش‌های مختلف تقریبا ثابت بوده است.

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره‌وری ، مواردی که در سال گذشته از عدد ۱۲۵ کمتر بوده‌اند نسبت به برنامه پنجم توسعه عقب هستند.

۲ بهمن ماه طی مراسمی، به برترین ها در هر مسابقه لوح تقدیر و در روز ملی بهره وری (۱ خرداد۹۶) به بهترین عملکرد در مجموع همه رویداد ها تندیس ملی بهره وری اعطا خواهد شد.

ایجاد یک نهضت بهره وری در کشور

حسین سلاح ورزی ،نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان این مطلب که امسال در کشور با توجه به اینکه امسال رشد۴ درصدی داریم و سال آینده نیز با رشد ۵/۷ درصدی مواجه می شویم یکدفعه صفر درصد می شود لذا نواسانات خیلی وحشتناکی را تجربه می کنیم که دلیل اصلی این عارضه نبود بهره وری و یا پایین بودن بهره وری در اقتصاد کشور است.

نایب رئیس اتاق ایران اظهار داشت، حداقل در دو برنامه پنجساله توسعه در کشور پیش بینی شده بود که یک سوم میزان رشد اقتصادی ۸ درصدی که برای کشور درنظر می گیرند از محل افزایش بهره وری باشد و جالب اینکه در سطح کشور این امر محقق نشده و هیچ عزم و اراده ای هم برای جبران این موضوع بوجود نمی آید.

وی افزود، در سطح بنگاه های اقتصادی مهمترین مشکل و عارضه قیمت تمام شده است و اگر واقعا این عزم و جنبش در بین بنگاه ها بوجود بیایید و افزایش بهره وری را به فضای واقعی شاهد باشیم با برطرف شدن مشکل قیمت تمام شده امکان حضور و شرایط رقابت در عرصه بین المللی را خواهیم داشت.

ایشان در خاتمه از همایش های و کنفرانس هایی که با هدف تبلیغاتی و نمایش با هزینه های هنگفت برگزار می گردد انتقاد کرد ،و یکی از دلایل رشد و استقبال بنگاه های اقتصادی در فرایند ارزیابی جشنواره ملی بهره وری را جنبه واقعی بودن آن دانست چون جشنواره ملی بهره وری بیشتر بدنبال اندازه گیری واقعی بهره وری بنگاه هایی می باشد که شایستگی موضوع بهره وری را دارند . و معتقدم با توجه به این استقبال زمینه ساز حرکتی در راستای بوجود آمدن نهضت بهره وری در کشور باشیم تا این موضوع به طریق درستی امکان پیگیری داشته باشد.

عملکرد نامناسب سازمان های دولتی و شبه دولتی، یکی از موانع بزرگ ارتقای بهره وری در اقتصاد

مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در این نشست گفت: در بررسی ها و همچنین در ارزیابی هایی که در قالب جشنواره ملی بهره وری در زمینه شاخص های مالی، اقتصادی و بهره وری صورت گرفته است چنین برمی آید که به طور کلی بنگاه های اقتصادی که کاملا خصوصی هستند، هم مقدار شاخص بهره وری بالاتری دارند و هم میزان رشد شاخص ها در این بخش بیشتر می باشد. به همین نسبت به میزانی که سازمان های فعال در کشور به طور مستقیم از بودجه دولتی استفاده می نمایند و یا از تعرفه های حمایتی دولتی برخوردار می باشند عموماً بهره وری عملکرد آنها پایین‌تر می باشد. نکته تاسف بارتر آن است که در اینگونه سازمان ها مقاومت بیشتری در زمینه ارتقای بهره وری وجود دارد و حتی در بعضی موارد واکنش های شدیدی در خصوص اندازه گیری های صورت گرفته به چشم می آید که خود این موضوع نیز سوال برانگیز است.لذا اقتصادهایی که طبقه بندی می شوند از یک سری اقتصاد های متکی برمنابع و اقتصادهای مبتنی بر کارایی هستند و پیشرفته ترین آنها،اقتصادهای مبتنی بر نوآوری می باشند و ما بین اقتصاد مبتنی بر منابع و اقتصاد مبتنی برکارایی هستیم.

در این روند و حرکت از آنجایی که بخش قابل توجهی مبتنی بر منابع هست ،شرکت های شبه دولتی بهترین نتایج را دارند چون بیشترین دسترسی را بر منابع اصلی دارند.

بنابراین با توجه به اینکه با وجود خصوصی سازی های صورت گرفته در کشور هنوز در اختیار بخش دولتی و غیر دولتی می باشد، لذا ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد بخش خصوصی به صورت مداوم در طی سال های گذشته ، در برابر ناکارآمدی های موجود در مدیریت سازمان های دولتی و شبه دولتی بی تاثیر بوده است.

تشکیل آکادمی ملی توسعه بهره وری

حسن فروزان فرد، دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره وری در این نشست گفت با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، من همه فعالان اقتصادی و همه افرادی را که نگران اقتصاد ایران هستند به چالش بهره وری دعوت می کنم. او با بیان این مطلب که باید مشخص شود برنامه هایی که سازمان های مختلف ارائه می دهند کدام یک توسعه بهره وری را به دنبال دارد افزود، میزان رشد حاصل از بهره وری باید در بودجه لحاظ شود و مورد توجه و کنترل سالیانه قرار بگیرد.

وی در  ادامه روابط و همکاری با سازمان ملی بهره وری با جشنواره ملی بهره وری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت روش های محاسبه ای که جدیدا سازمان ملی بهره وری منتشر کرده کاملا منطبق بر آن چیزی هست که ما در جشنواره ملی بهره وری به آن رسیده بودیم و خوشبختانه هماهنگی در این زمینه وجود دارد.

سازمان ملی بهره وری تمرکز ویژه ای بر روی ابعاد حاکمیتی موضوع بهره وری و حوزه فعالیت های دولت دارد و برای خود وظیفه جدی در حوزه کسب و کار و فعالیت در بخش خصوصی قائل نیست . در واقع کنترل وضعیت بهره وری دستگاه های دولتی و محاسبه شاخص های بهره وری در سطح کلان کار ویژه سازمان ملی بهره وری می باشد.

وی در ادامه پیشنهاد راه اندازی آکادمی ملی توسعه بهره وری را با هدف بهره گیری صحیح از اندازه گیری ها و تجزیه و تحلیل  ها در جهت کمک به رشد اقتصادی سازمان ها و توانمد سازی اعضا در جهت ارائه پیشنهادها و همینطور اشاعه فرهنگ مدیریت و بهره وری در کشور داد.

فروزان فرد اظهار داشت : ارتقاء اعتبار و حیثیت اعضای آکادمی از طریق ساماندهی و ایجاد روابط مناسب بین اعضا و مشارکت گروهی در تهیه و تنظیم پیش نویس قوانین مرتبط با مدیریت بهره وری در جهت حفظ منافع ملی و انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی بخشی از وظایف آکادمی ملی مدیریت بهره وری قرار گرفته است.

فراهم آوردن بستر مناسب برای مشارکت مدیران بهره ور، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاهی ،دولت و رسانه در ارایه راه حل های نوآورانه برای عملکرد بهره وری و همچنین ارائه راه کارهای مناسب برای کمک به سازمان ها در جهت بهبود بهره وری و تلاش در جهت رشد و توسعه و توسعه ساماندهی مسئولیت بهره وری به عنوان موتور محرک اقتصادی در سازمان ها از ماموریت آکادمی ملی مدیریت بهره وری می باشد.

فروزان فرد ادامه داد روز ملی بهره ورری که در پیش است را تنها یک آیین و بزرگداشت تلقی نکنیم، بلکه باید آن را به چالشی تبدیل کنیم که همه اقتصاد ایران درگیر آن شوند.

ایشان گزارشی راجع به فعالیت های صورت گرفته تحت نظارت کمیته علمی جشنواره ملی بهره وری و فعالیت های انجام شده ارائه دادن و برنامه های آتی در زمینه ارتقای بهره وری را با هدف وضعیت بهره وری بنگاه های اقتصادی برای مشخص کردن بهترین های رشد بهره وری و هدف نهایی این جشنواره را که تا حد زیادی به این مهم دست یافته است و همچنان در این مسیر تلاش می­کند را تشرح کردند.

وی در خاتمه از همه صاحبنظران و اساتید که می­توانند داوری جشنواره و همچنین کمیته علمی را بهبود بخشند و راهکارهایی در این زمینه دارند، دعوت کرد آمادگی خود را برای حضور در این کمیته اعلام کنند چرا که کمیته راهبری جشنواره پذیرای آنها خواهد بود.